Vážení občané, sestavování volebního programu, který stejně málokdo čte, je činnost veskrze zbytečná. Proto jsme ji doposud vynechávali. Proč by vždy měla být politickým snažením pouze touha po vládě a moci. My vskutku tak vznešené cíle nemáme. I cesta může být cíl. Nejsme natolik chudí duchem, abychom si mysleli, že sestavením volebního programu něco změníme. […]
Vážení občané, sestavování volebního programu, který stejně málokdo čte, je činnost veskrze zbytečná. Proto jsme ji doposud vynechávali. Proč by vždy měla být politickým snažením pouze touha po vládě a moci. My vskutku tak vznešené cíle nemáme. I cesta může být cíl.
Nejsme natolik chudí duchem, abychom si mysleli, že sestavením volebního programu něco změníme. Jsme však neustále napadáni za to, že jenom kritizujeme a nic vlastního nevytvoříme. Proto jsme se o to pokusili. Neděláme si iluze o tom, že bychom přesvědčili naše voliče, či rozumné “poslance” o smysluplnosti realizace našeho programu. K tomu nemáme ani dost sil ani prostoru. Budeme však spokojeni i s tím, když nám velké a závislé strany něco z našeho programu ukradnou a použijí v rozumném zákoně či vyhlášce.
volební skoroprogram
Balbínovy poetické strany
Zbavit KDU-ČSL pana Kalouska
nebo
Pomoci KDU-ČSL v čele s panem Kalouskem do mimoparlamentní opozice
Volební systém
Podpora zaměstnanosti
každý podnikatelský subjekt s obratem do 50.000.000, který bude zaměstnávat zaměstnance na plný pracovní úvazek se mzdou v určité min. výši dostane slevu na dani ve výši 2000 Kč měsíčně na 1 zaměstnance, max. 10000,- Kč měsíčně
každý živnostník či odpovědný zástupce (resp.firma), který začne poprvé podnikat resp. získá první živn. list, má nárok na 3 roky daňových prázdnin (nemůže si však za tyto roky započítat do budoucna daňovou ztrátu)
zlevnit práci
zrušit sociální a zdravotní daně ze mzdy
nahradit je sociální a zdravotní daní z obratu (spotřební daní)
zrušit minimální mzdu
V současné době se prostě drobným živnostníkům a řemeslníkům nevyplatí podnikat přiliš oficiálně a vzhledem k ceně práce se jim ani nevyplatí zaměstnávat zaměstnance. Když už zaměstnají, tak na miminální mzdu s minimálními odvody a zbytek zaměstnancům doplácejí jak se říká “na černo”. Je to prostředí frustrující a člověk se neustále cítí “jednou nohou v kriminále”. My tomu chceme výše uvedenými opatřeními zamezit. Ať podnikatel zaměstnává co nejvíce lidí dokáže, ať na některé z nich bere dotaci a ať si veškeré náklady na mzdy vynaložené dá do celkových nákladů a nemusí vytvářet “černé fondy”. Tato situace bude výhodná i pro stát. Zaplatí sice na některá vytvořená pracovní místa 2000 Kč měsíčně, ale pořád na tom vydělá, protože takového zaměstnance nemusí živit ze sociálních dávek v nezaměstnanosti.
Zdravotnictví
zdravotnictví financovat ze dvou zdrojů:
- státní podíl financování přes všeobecnou zdravotní pojišťovnu
- individuální financování občanů přes síť soukromých zdravotních pojišťoven
státní podíl na zdravotnictví péči financovat ze zdravotní daně z obratu (spotřební daně)
je potřeba provést kategorizaci léčebných zařízení od základních po úzce specializované a s ohledem na zařazení též stanovit ceny výkonů, resp. jejich horní hranice
je potřeba provést kategorizaci onemocnění vhodnou pro tento systém tzn. na “financované státem” a “financované individuálně”
léčbu veškerých vážných a nevyléčitelných chorob včetně medikamentů stanovených lékařem je povinen hradit stát ve státě zřízené a spravované síti zdravotnických zařízení. V případě, že se v této síti zdravotnických zařízení tato péče poskytnout nedá, je stát povinen tuto léčbu uhradit v jiném zařízení, kde to lze. Léčbu dětí do dokončení školní docházky a důchodců je povinen zcela hradit stát.
úhradu léčby běžných (stanovených) onemocnění včetně léků a náhrady mzdy v době nemoci (u běžných, stanovených nemocí a do určité doby, např. do 45 dnů v kuse) u produktivních občanů je potřeba řešit na základě smluvního vztahu mezi občanem a jím vybranou pojišťovnou
v oblasti léků placených státem je třeba zajistit oboustranně výhodné ceny jak pro stát, tak pro výrobce, neboť stát jim poskytuje dostatečně velký trh a proto musí umět z této pozice s výrobci léků jednat a dosáhnout odpovídající výhody
Jsme přesvědčeni o tom, že situace, kdy nám pojišťovna hradí veškeré léky na rýmy, chřipky apod., ale zároveň není schopná pro nedostatek finančních prostředků hradit milionové operace pro naše děti i ostatní nemocné a obyvatelé pak musí pořádat sbírky, je nepřijatelná.
Nikdo z nás si většinou žádnou závažnou chorobu nezpůsobil sám a je od státu nemravné, aby nás v ní nechal či dokonce žádal, abychom si pořádali sbírky. Na acylpyriny a jednoduché medikamenty většina z nás vždy ušetří a dobrým pojištěním lze i tyto náklady pokrýt. Těžko se však pokrývá najednou vzniklá potřeba financovat několikamilionovou operaci pro záchranu života svého blízkého. Je od státu nemravné, aby nařizoval pacientům, které léky má či nemá používat jenom proto, že jsou či nejsou levnější. Toto rozhodnutí a zodpovědnost je jenom a pouze na ošetřujícím lékaři.
Snížit náklady na výplatu mzdových náhrad za dobu pracovní neschopnosti lze dle nás jen na základě vzájemného smluvního vztahu občana a jím vybrané pojišťovny a jejího produktu. Tyto úhrady by se neměly přenášet ani na stát a ani na zaměstnavatele.
Sociální oblast – Důchody:
platby, které provádí stát ze sociální daně z obratu (spotřební daně)
platby, které provádí stát z odvedené daně z příjmu
platby z důchodového pojištění občanů
stát stanoví jednotnou výši důchodu pro všechny občany bez rozdílu jejich povolání či mzdy, a to % podílem z průměrné mzdy na 1 občana, dosažené v daném roce (cca 40%). Tato částka bude vyplácena z vybrané sociální daně z obratu. Výše důchodu bude záviset na počtu odpracovaných let.
stát dále bude vyplácet k základnímu důchodu částku, která bude záviset na výši odvedených daní z příjmu za celý produktivní věk občana.
každý občan se může dle vlastního uvážení na stáří připojistit (u osob dříve narozených, kteří tu možnost neměli, vyplácí stát k důchodu příplatek, jako kdyby si celý produktivní věk spořili na důchod 1000 Kč měsíčně.)
Příklad výpočtu:
Občan, který do důchodu teprve půjde, nar. 1957:
Startovním rokem důchodové reformy je rok 2007
věk odchodu do důchodu je 65 let (pro tento příklad), tedy v našem případě v roce 2022.
maximální započitatelná doba odpracovaných let (65-18) je 47 let
sazba pro výpočet základního důchodu je 40% z průměrné mzdy
Průměrnou mzdu v roce 2022, tedy jeho odchodu do důchodu, odhadneme na 25.000,- Kč
Zákl. údaje:
narozený v roce 1957,
pracuje od svých 19 let,
od 18 do 19 ještě studoval (studium se do nároku na důchod započítává)
v roce 2000 a 2001 byl nezaměstnaný,
jeho průměrný měsíční příjem činí od roku 2007 20.000,- hrubého.
Daň ze mzdy je 19% ( t.j. v našem případě odvedl průměrně 3.800,- měsíčně)
Státní příspěvek z daně ze mzdy je 10% z odvedené daně měsíčně
U této věkové kategorie stát počítá s tím, že si mohl spořit na důchod 1000,- Kč ročně.
Předpokládaná doba vyplácení příspěvku je do věku 85 let, tedy 20 let.
Výpočet základní sazby:
Tento občan pracuje celkem 45 let (včetně studia), nárok na důchod má.
40% z průměrné mzdy (25.000,- Kč v roce 2022, tedy roku odchodu do důchodu) je 10.000,- Kč měsíčně. Tuto částku by však pobíral pouze v případě, že by odpracoval celých 47 let.
V přepočtu na jeden rok je to tedy 212,7 Kč (10.000,- / 47). Z toho vyplývá, že za 45 odpracovaných let má nárok na základní důchod ve výši 9.571,5 Kč (45 x 212,7).
Výpočet částky z odvedený daní ze mzdy:
Průměrná částka daně ze mzdy je 3.800,- Kč měsíčně a částka vyplácená státu k důchodu je 10%, tedy 380,- Kč měsíčně
Výpočet částky z předpokládaného spoření:
Tomuto občanovi narozenému v roce 1957 bude na začátku důchodové reformy 50 let. Od svých 18 let (r. 1975) by si tedy do začátku důchodové reformy mohl spořit na důchod již 32 let 12000Kč ročně, celkem tedy 384000,- Kč. Tyto peníze vydělíme předpokládanou dobou vyplácení 20 let a získáme roční důchodový příspěvek ve výši 19200 Kč.
Měsíčně by tedy stát přispíval tomuto občanovi k jednotné výši důchodu 1.600 Kč.
Celkem bude důchod vyplácený státem pro tohoto občana:
základní část 9.571,5 Kč
částka z daně 380,- Kč
spoření 1.600,- Kč
Celkem 11.551,5 Kč placených státem, tj. 46% z průměrné mzdy
Nutno ještě podotknout, že tento občan si od odstartování reformy v roce 2007 může ještě 15 let sám důchodově spořit.
Příklad výpočtu:
občan, který je v době reformy již v důchodu:
Věk 70 let
Průměrná mzda v roce 2007 je 20.000,- Kč
Daň ze mzdy je 19%
Započítává se celých 47 let produktivního věku
Doba spoření je 47 let
U lidí v důchodovém věku bude částka z předpokládaného spoření paušální ve výši cca 3000,- Kč.
Výpočet základní sazby:
40% z 20.000,- Kč je 8.000,- Kč
Výpočet částky z odvedený daní ze mzdy:
V tomto případě bude tento výpočet udělán z průměrné měsíční mzdy v daném roce a ze stanovené daně ze mzdy. Tzn., že průměrná mzda je 20.000 Kč a daň ze mzdy je 19%. Průměrná částka daně ze mzdy je 3.800,- Kč měsíčně. Částka vyplácená státu k důchodu je 10%, tedy 380,- Kč měsíčně
Výpočet částky z předpokládaného spoření:
Paušálně 3.000,- Kč.
Celkem bude důchod vyplácený státem pro tohoto občana:
základní část 8.000,- Kč
částka z daně 380,- Kč
spoření 3.000,- Kč
Celkem 11.380,- Kč placených státem tj. 57% z průměrné mzdy
Další pro nás přijatelná řešení
Rovná daň pro všechny ve výši cca 15% – 19%
Zlepšení výběru DPH
Máme systém, který umožní vybírat DPH s maximální úspěšností a bez možnosti podvodů a daňových úniků.
Bydlení
okamžité uvolnění ceny nájmu bytů se stanovením max ceny za m2 včetně zařízení
podpora výstavby obecních sociálních bytů
Současná situace v bytové politice je nepřirozená a již déle neudržitelná. Jsou zde neopodstatněné rozdíly v nájemném za byty. Protože někteří obyvatelé bydlí v bytech s regulovaným nájemným nutí tak stát vlastníky, aby naopak v ostatních bytech a také v nebytových prostorech kompenzovali tyto ztráty na výši nájemného za neregulované byty. Bytů je dostatek a opravdu není možné, aby v jednom domě bydleli dva nájemníci ve stejném bytě jeden za 2 a druhý za 15 tisíc korun.
Jediná cesta je okamžitá deregulace cen nájemného se stanovením max ceny za nájemné včetně zařízení za m2 pro jednotlivé lokality. Zároveň musí stát uvolnit dostatečný počet finančníchprostředků pro výstavbu tzv. levných obecních sociálních bytů. Pod tímto si nepředstavujme ubytovny, ale tyto byty by měly být někde na úrovni dnešních panelových bytů.
Školství
zavést školné na vysokých školách s nárokem na levný úvěr pro každého studenta s možností dlouhodobé splatnosti až po studiích
umožnit firmám financovat studia budoucím zaměstnancům s možností okamžitých daňových odpočtů
Kvalitní školství musí být kvalitně financováno, aby jej mohli poskytovat kvalitní pedagogové.Vzdělání je investice a jako taková by se měla studentovi jednou vrátit. Daleko větší šanci k navrácení bude mít, když investice bude kvalitní a do kvalitního vzdělání. Myslíme si, že možnost získání levného úvěru garantovaného státem s dlouhou splatností v kombinaci se systémem státních či podnikových stipendií je dobrým řešením, které nijak do budoucnosti neohrožuje kvalitního a snaživého studenta z jakéhokoliv finančního zázemí.
Ostatní oblasti
zákaz veškerého stánkového prodeje, kromě zemědělských produktů, květin, občerstvení a tiskovin. Při státem uznávaných svátcích lze povolit i prodej drobných dárkových předmětů
K tomu nás vede jednak snaha zamezit obrovským daňovým únikům a zároveň i zamezení vytváření takovéto nekalé konkurence . Kontrola v “kamenných” obchodech je jednodušší a i ochrana spotřebitele je v tomto případě důslednější.
konec kriminalizace naší mladeže
legalizovat užívání měkkých drog, zejména marihuany
jsme proti zavedení Eura v horizontu min 5 let
podporujeme vypsání referenda o měnové unii
ANO evropské unii = NE socialistické evropské unii